skip to Main Content

Norsk Luftfartsmuseum ble åpnet av Kong Harald den 15. mai 1994. Museet ble til etter en massiv innsats fra en gruppe med stor luftfartsinteresse i Bodø, som i mange år hadde samlet og restaurert gamle historiske fly. Etter en politisk dragkamp om plassering og innhold i et nasjonalt luftfartsmuseum ble det til slutt bestemt at dette skulle legges til flybyen Bodø.

Andre episode av Norsk Luftfartsmuseums podcast: Per Støre forteller om tiden som ruteflypilot på kortbanenettet i Norge

I andre episode av Norsk Luftfartsmuseums podcast skal vi høre Per Støre fortelle om tiden som ruteflypilot på kortbanenettet i Norge. Her var det at han samlet mesteparten av sine 18.800 timer i flytypen DeHavilland DHC-6 Twin Otter. Kortbanene og flyet var som skapt for hverandre, og ble raskt et kjent og kjær lang kysten.
read more

18.800 timer i Twin Otter: Veien til rutepilot

Podcast om Per Støre, mannen som har flest timer i hele verden i Twin Otter, hele 18.800 – og det er bare i én flytype! Den første episoden handler om hvordan Per sine første møter med jagerfly som liten gutt på gården, hvordan han tok privatflysertifikatet og så bygget erfaring som sjøflypilot i Finnmark og på Vestlandet før han så fikk jobb i Widerøe.
read more

U-2-programmet, og U-2 på Norsk Luftfartsmuseum

I den siste episoden av «Spionflyet U-2» forteller konservator Karl L. Kleve fra Norsk Luftfartsmuseum om Project Chalice: CIA sitt topphemmelige U-2-program som ble avsluttet da Francis Gary Powers ble skutt ned i 1960. Han forteller også historien til U-2-flyet på Norsk Luftfartsmuseum, og hvorfor det var så viktig å få et U-2-fly på museum i Norge.
read more

U-2 over Norge

1 mai 1960 ble Norge satt på kartet på grunn av et U-2 fly som aldri kom frem. Men U-2 hadde vært her tidligere. I den andre episoden av «Spionflyet U-2» forteller konservator Karl L. Kleve fra Norsk Luftfartsmuseum om Mission 2040, hvor to norske F-86 jagerfly forsøkte å avskjære et U-2 fly som fløy over Norge på vei fra Tyskland til Kola-halvøya. Og han forteller om Operation Babyface: U-2s base i Bodø høsten 1958.
read more

U-2-Affæren

I den første episoden av «Spionflyet U-2» forteller konservator Karl L. Kleve fra Norsk Luftfartsmuseum om den dramatiske dagen i mai 1960, da et U-2 fly for første gang skulle forsøke en skikkelig overflyvning av Sovjetunionen, fra Peshawar i Pakistan til Bodø i Norge.
read more