18.800 timer i Twin Otter: Veien til rutepilot

Denne episoden og andre podcaster fra norskluftfartsmuseumibodo finner du i din foretrukne spiller. Du kan abonnere her hvis du ikke allerede har gjort det, eller se etter Museumspodden hvor du hører på podcaster.

Denne podcasten er basert på et intervju med Per Støre, mannen som har flest timer i hele verden i Twin Otter, hele 18.800 – og det er bare i én flytype. En gang når han var ganske fersk som pilot i Widerøe, så fikk han en forespørsel om han kunne tenke seg å bruke to måneder på å fly Twin Otter i Libya . Alle de andre pilotene i Widerøe hadde fått forspørselen først, men samtlige hadde avslått. Per slo til, og denne turen skulle bli en døråpner som gjorde at han fikk mange flere forespørsler. I løpet av sin lange karriere har han opplevd utrolig mye. Han har flydd for Røde Kors i Afrika, flydd til Grønland, flydd over Sovjet med KGB-agenter om bord, og flydd for støtteapparatet i Rally Dakar og blitt kjent med Pål Anders Ullevålseter – for å nevne noe.

Den første episoden handler om hvordan Per sine første møter med jagerfly som liten gutt på gården, hvordan han tok privatflysertifikatet og så bygget erfaring som sjøflypilot i Finnmark og på Vestlandet før han så fikk jobb i Widerøe.

Produsert av Tore Bugge Pedersen / Norsk Luftfartsmuseum i Bodø