skip to Main Content

U-2-programmet, og U-2 på Norsk Luftfartsmuseum

Denne episoden og andre podcaster fra norskluftfartsmuseumibodo finner du i din foretrukne spiller. Du kan abonnere her hvis du ikke allerede har gjort det, eller se etter Museumspodden hvor du hører på podcaster.

75 000 fot over bakken har spionflyet U-2 fløyet siden 1956. Det er et av den kalde krigens mest myteomspunne fly. «U-2 Affæren» – nedskytingen av et U-2-fly på vei til Bodø i 1960 var en av den kalde krigens mest spente situasjoner, og satte Bodø og Norge på verdenskartet som et kald krigs «Hot Spot».

I denne podcast-serien i 3 deler, vil konservator Karl L. Kleve fra Norsk Luftfartsmuseum i Bodø, fortelle om U-2-programmet, den spente affæren i 1960, om et par andre ganger da U-2 faktisk fløy i og over Norge, om U-2 flyet på Norsk Luftfartsmuseum og hvorfor det var så viktig å få en U-2 til et norsk museum.

U-2-programmet, og U-2 på Norsk Luftfartsmuseum
I den siste episoden av «Spionflyet U-2» forteller konservator Karl L. Kleve fra Norsk Luftfartsmuseum om Project Chalice: CIA sitt topphemmelige U-2-program som ble avsluttet da Francis Gary Powers ble skutt ned i 1960. Han forteller også historien til U-2-flyet på Norsk Luftfartsmuseum, og hvorfor det var så viktig å få et U-2-fly på museum i Norge.

Norsk Luftfartsmuseum er et nasjonalt museum for luftfart i Norge, som ligger i Bodø. Museet samler inn, tar vare på, forsker og formidler norsk luftfartshistorie, og har årlig ca. 45.000 besøkende. I en 10 000 m2 stor bygning formet som en gigantisk propell formidles luftfartens utvikling og betydning for vårt samfunn. Samlingen inkluderer over 40 militære, sivile fly og helikoptre.
Museet samarbeider tett med Luftforsvarsmuseet, og ivaretar Avinor sin samling.