skip to Main Content

75 000 fot over bakken har spionflyet U-2 fløyet siden 1956. Det er et av den kalde krigens mest myteomspunne fly. «U-2 Affæren» – nedskytingen av et U-2-fly på vei til Bodø i 1960 var en av den kalde krigens mest spente situasjoner, og satte Bodø og Norge på verdenskartet som et kald krigs «Hot Spot».

I denne podcast-serien i 3 deler, vil konservator Karl L. Kleve fra Norsk Luftfartsmuseum i Bodø, fortelle om U-2-programmet,  den spente affæren i 1960, om et par andre ganger da U-2 faktisk fløy i og over Norge, om U-2 flyet på Norsk Luftfartsmuseum og hvorfor det var så viktig å få en U-2 til et norsk museum.

U-2 over Norge
1 mai 1960 ble Norge satt på kartet på grunn av et U-2 fly som aldri kom frem. Men U-2 hadde vært her tidligere. I denne andre episoden av «Spionflyet U-2» forteller konservator Karl L. Kleve fra Norsk Luftfartsmuseum om Mission 2040, hvor to norske F-86 jagerfly forsøkte å avskjære et U-2 fly som fløy over Norge på vei fra Tyskland til Kola-halvøya. Og han forteller om Operation Babyface: U-2s base i Bodø høsten 1958.

Fotomontasje i anledning konferanse på Luftfartsmuseet i 1995
Norsk Luftfartsmuseum I Bodø

Norsk Luftfartsmuseum i Bodø

Norsk Luftfartsmuseum er et nasjonalt museum for luftfart i Norge, som ligger i Bodø. Museet samler inn, tar vare på, forsker og formidler norsk luftfartshistorie, og har årlig ca. 45.000 besøkende. I en 10 000 m2 stor bygning formet som en gigantisk propell formidles luftfartens utvikling og betydning for vårt samfunn. Samlingen inkluderer over 40 militære, sivile fly og helikoptre.
Museet samarbeider tett med Luftforsvarsmuseet, og ivaretar Avinor sin samling.