skip to Main Content

75 000 fot over bakken har spionflyet U-2 fløyet siden 1956. Det er et av den kalde krigens mest myteomspunne fly. «U-2 Affæren» – nedskytingen av et U-2-fly på vei til Bodø i 1960 var en av den kalde krigens mest spente situasjoner, og satte Bodø og Norge på verdenskartet som et kald krigs «Hot Spot».

I denne podcast-serien i 3 deler, vil konservator Karl L. Kleve fra Norsk Luftfartsmuseum i Bodø, fortelle om U-2-programmet,  den spente affæren i 1960, om et par andre ganger da U-2 faktisk fløy i og over Norge, om U-2 flyet på Norsk Luftfartsmuseum og hvorfor det var så viktig å få en U-2 til et norsk museum.

U-2 over Norge
1 mai 1960 ble Norge satt på kartet på grunn av et U-2 fly som aldri kom frem. Men U-2 hadde vært her tidligere. I denne andre episoden av «Spionflyet U-2» forteller konservator Karl L. Kleve fra Norsk Luftfartsmuseum om Mission 2040, hvor to norske F-86 jagerfly forsøkte å avskjære et U-2 fly som fløy over Norge på vei fra Tyskland til Kola-halvøya. Og han forteller om Operation Babyface: U-2s base i Bodø høsten 1958.

Fotomontasje i anledning konferanse på Luftfartsmuseet i 1995
Norsk Luftfartsmuseum I Bodø

Norsk Luftfartsmuseum i Bodø

Norsk Luftfartsmuseum ble åpnet av Kong Harald den 15. mai 1994. Museet ble til etter en massiv innsats fra en gruppe med stor luftfartsinteresse i Bodø, som i mange år hadde samlet og restaurert gamle historiske fly. Etter en politisk dragkamp om plassering og innhold i et nasjonalt luftfartsmuseum ble det til slutt bestemt at dette skulle legges til flybyen Bodø.