skip to Main Content

Hvis ikke folk i de samfunnskritiske yrkene stiller på jobb – da slutter samfunnet å fungere. Hvordan har det vært å få jobben definert som samfunnskritisk? Vi har snakket med en renholder, en lærer og en miljøterapeut.

Rigmor Lukkassen leder arbeidet med renhold ved Universitetssykehuset i Oslo. 28 Februar 2020 måtte hun mobilisere alt hun hadde av mannskap for å desinfisere øyeavdelingen.

Anne Grønli er lektor ved Drammen videregående skole. Der har hun kontakt med ca. 150 elever hver uke. Hun forteller om hvordan mange og hyppige endringer har påvirket både elever og lærere.

Øystein Jensen er miljøterapeut i Trondhjem og har profesjonell omsorg for enslige mindreårige flyktninger. For ham har sosiale medier blitt et viktig redskap under pandemien – men noen ganger bare må man møtes fysisk.

Lenker til de lange intervjuene:

Vil du bidra med din egen koronahistorie? Gå til nettstedet minner.no for å skrive, sende inn bilder og svare på spørsmål eller kontakt Memoar for å avtale et intervju.

Virus
1. VIRUS: Smakebit
2. VIRUS 1: Da koronaen kom
3. VIRUS 2: Sykdom og sykepleie
4. VIRUS 3: Skolebarn med hjemmeisolasjon
5. VIRUS 4: Begravelse i koronatiden
6. VIRUS 5: Samfunnskritiske yrker
7. VIRUS 6: Stengt inntil videre
8. VIRUS 7: Koronaprosjekter
9. Virus 8: Revmatikere med reiseforbud
Norsk Folkemuseum Og Memoar

Norsk Folkemuseum og Memoar

Audun Kjus og Cathrine Hasselberg har gått gjennom de rikholdige koronaarkivene til Norsk Folkemuseum og Memoar. De har funnet frem personlige historier som viser koronaåret sett fra mange synsvinkler.