Historien om generalguvernør Peter Anker. Del 5/7

Denne episoden og andre podcaster fra ostfoldmuseene finner du i din foretrukne spiller. Du kan abonnere her hvis du ikke allerede har gjort det, eller se etter Museumspodden hvor du hører på podcaster.

I denne femte episoden om guvernør Peter Anker har vi nå kommet til den andre delen om hans tid i India. Her møter vi Peter Anker i hverdagen som guvernør i den lille kolonien Trankebar, hvordan en dag i hans liv der kunne arte seg, og om det viktige diplomatiske arbeidet han utførte for Danmark-Norge, i en verden preget av revolusjon og stormaktskonflikter. Vi får også vite hva han mente om en mann som Napoleon.

Lenke til Peter Ankers bilder og prospekter finner du på https://www.museumspodden.no/episode/historien-om-generalguvernor-peter-anker-del-7-av-7

Formidler Jon Emil Halvorsen ved Borgarsyssel Museum i Sarpsborg og Asgeir Borgemoen ved Fredrikshalds Teater tar for seg den ukjente Ankeren, Peter Anker. Lyddesign og redigering: Kjartan Abel Nilsen ved Østfoldmuseene.