Historien om generalguvernør Peter Anker. Del 4/7

Denne episoden og andre podcaster fra ostfoldmuseene finner du i din foretrukne spiller. Du kan abonnere her hvis du ikke allerede har gjort det, eller se etter Museumspodden hvor du hører på podcaster.

I fortellingen om Peter Anker skal vi nå høre enda mer detaljert om hans tid i India, som generalguvernør i den lille dansk-norske kolonien Trankebar. I denne første delen av Peters India-tid får vi høre hvordan det var for Peter å ankomme kolonien, som ny leder, og skulle rydde opp i den uorden som møtte ham der. Der ventet det ham mange konflikter, både blant de lokale innbyggerne i kolonien, og med de andre embedsmennene.

Lenke til Peter Ankers bilder og prospekter finner du på https://www.museumspodden.no/episode/historien-om-generalguvernor-peter-anker-del-7-av-7

Formidler Jon Emil Halvorsen ved Borgarsyssel Museum i Sarpsborg og Asgeir Borgemoen ved Fredrikshalds Teater tar for seg den ukjente Ankeren, Peter Anker. Lyddesign og redigering: Kjartan Abel Nilsen ved Østfoldmuseene.