skip to Main Content

75 000 fot over bakken har spionflyet U-2 fløyet siden 1956. Det er et av den kalde krigens mest myteomspunne fly. «U-2 Affæren» – nedskytingen av et U-2-fly på vei til Bodø i 1960 var en av den kalde krigens mest spente situasjoner, og satte Bodø og Norge på verdenskartet som et kald krigs «Hot Spot».

I denne podcast-serien i 3 deler, vil konservator Karl L. Kleve fra Norsk Luftfartsmuseum i Bodø, fortelle om U-2-programmet, den spente affæren i 1960, om et par andre ganger da U-2 faktisk fløy i og over Norge, om U-2 flyet på Norsk Luftfartsmuseum og hvorfor det var så viktig å få en U-2 til et norsk museum.

U-2-programmet, og U-2 på Norsk Luftfartsmuseum
I den siste episoden av «Spionflyet U-2» forteller konservator Karl L. Kleve fra Norsk Luftfartsmuseum om Project Chalice: CIA sitt topphemmelige U-2-program som ble avsluttet da Francis Gary Powers ble skutt ned i 1960. Han forteller også historien til U-2-flyet på Norsk Luftfartsmuseum, og hvorfor det var så viktig å få et U-2-fly på museum i Norge.

Norsk Luftfartsmuseum I Bodø

Norsk Luftfartsmuseum i Bodø

Norsk Luftfartsmuseum ble åpnet av Kong Harald den 15. mai 1994. Museet ble til etter en massiv innsats fra en gruppe med stor luftfartsinteresse i Bodø, som i mange år hadde samlet og restaurert gamle historiske fly. Etter en politisk dragkamp om plassering og innhold i et nasjonalt luftfartsmuseum ble det til slutt bestemt at dette skulle legges til flybyen Bodø.