Hjemmeseilerne #4 : Losene – de glemte krigsseilerne?

Denne episoden og andre podcaster fra arkivet-freds-og-menneskerettighetssenter finner du i din foretrukne spiller. Du kan abonnere her hvis du ikke allerede har gjort det, eller se etter Museumspodden hvor du hører på podcaster.

Et av verdens eldste yrker er losen, personen som skal passe på at skip får seile trygt til og fra havn, i trange farvann og langs kysten uten å gå på grunn eller skjær. Gjesten, konservator og historiker ved Stavanger Maritime museum, Anne Tove Austbø har forsket på losene som hittil har vært en gruppe sjøfolk vi har visst lite om hvordan opplevde krigen. Hun forteller om ulike typer loser som var under andre verdenskrig og hvilket press de opplevde.

Dette er fjerde episode i serien “Hjemmeseilerne – De ukjente krigsseilerne” som ble spilt inn i forbindelse med fagseminaret om hjemmeseilerne som ble arrangert på ARKIVET freds- og menneskerettighetssenter 15.-16. november 2023. Programleder er Georg Kristoffer Fjalsett, produsent er Øivind Rogstad og Terje Ellefsen. Vignett er produsert av Terje Ellefsen.

Hjemmeseilerne - de ukjente krigsseilerne
1. Hjemmeseilerne – de ukjente krigsseilerne #1 : Hvem var de?
2. Hjemmeseilerne #2: mellom venn og fiende
3. Hjemmeseilerne #3: Mønstring – om mannskapsmangel, arbeidstvang og konflikt i hjemmeflåten
4. Hjemmeseilerne #4 : Losene – de glemte krigsseilerne?
5. Hjemmeseilerne #5 : Dødsleia og livsnerven