Denne episoden og andre podcaster fra arkivet-freds-og-menneskerettighetssenter finner du i din foretrukne spiller. Du kan abonnere her hvis du ikke allerede har gjort det, eller se etter Museumspodden hvor du hører på podcaster.

Konservator og historiker ved D/S Hestmanden – Norsk krigsseilermuseum, Ragnhild Bie, er dagens gjest. Hun forsker på mønstringssystemet i hjemmeflåten, det skulle sørge for nok mannskap til norske skip som seilte i farlige tysk-okkupert farvann. Hun forteller om funn hun har gjort og arbeidet som gjenstår.
Dette er tredje episode i miniserien om hjemmeseilerne som ble spilt inn i forbindelse med hjemmeseilerseminaret som ble arrangert på ARKIVET freds- og menneskerettighetssenter 15.-16. oktober 2023. Programleder er Georg Kristoffer Fjalsett, produsent er Øivind Rogstad og Terje Ellefsen. Vignett er produsert av Terje Ellefsen.

Hjemmeseilerne - de ukjente krigsseilerne
1. Hjemmeseilerne – de ukjente krigsseilerne #1 : Hvem var de?
2. Hjemmeseilerne #2: mellom venn og fiende
3. Hjemmeseilerne #3: Mønstring – om mannskapsmangel, arbeidstvang og konflikt i hjemmeflåten
4. Hjemmeseilerne #4 : Losene – de glemte krigsseilerne?
5. Hjemmeseilerne #5 : Dødsleia og livsnerven