«Vi ble sjokkerte og rystet over hvordan jødene ble omtalt.»

Denne episoden og andre podcaster fra jodiskmuseum finner du i din foretrukne spiller. Du kan abonnere her hvis du ikke allerede har gjort det, eller se etter Museumspodden hvor du hører på podcaster.

Tre elever ved Elvebakken videregående skole i Oslo visste ikke at det fantes antisemittismen i Norge før andre verdenskrig, så de ville de undersøke saken selv.
Nå vil de tre elevene bruke sine stemmer til å fortelle hva de fant ut. I denne podkasten får vi sammen med framtidas lærere høre Thelmas refleksjoner om temaet. Samtidig undersøker vi hvordan lærerstudentene vil engasjere dagens unge til å bli interessert i et vanskelig tema som antisemittisme?

Podkasten tar utgangpunkt et fagseminar for lærerstudenter i regi av Jødisk museum Trondheim og NTNU og kronikken skrevet av de tre elevene fra Elvebakken videregående skole i Oslo, blant dem Thelma Sundby. Vi får også være med på seminaret når studentene blir delt i grupper og forteller hvordan de ville tilrettelegge sin undervisning om antisemittisme. Thelma Sundby fikk sammen med Elisa Bakken og Live Tveit fra Elvebakken videregående skole andreprisen i Holbergprisen i skolen 2020 med prosjektet “Ikke kun mellom linjene – antisemittisme i norsk presse i årene 1938-1939”. Podkasten er laget med støtte fra regjeringens Handlingsplan mot antisemittisme ved Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Produsent for episoden er Emily Luthentun. Tine Komissar fra Jødisk museum introduserer podkasten.

Thelma Sundby og faksimile fra Adresseavisen.