Bli kjent med Hyllestad under vann

Denne episoden og andre podcaster fra museumvest finner du i din foretrukne spiller. Du kan abonnere her hvis du ikke allerede har gjort det, eller se etter Museumspodden hvor du hører på podcaster.

Marinarkeolog med kvernstein i Kilstraumen. Foto: Atle Ove Martinussen.

Tema for vår nye podcast er marinarkeologiske undersøkelser i Hyllestad, utført av arkeologer fra Bergens Sjøfartsmuseum. I Hyllestad har det blitt produsert kvernsteiner siden jernalderen og i flere hundre år var kvernsteinene en eksportvare. Over 360 enkeltbrudd er kjent i Hyllestad og funnområdet omfatter rundt 10 kvadratkilometer.

Programleder er Bård Gram Økland, konservator ved Museum Mest, avdeling Bergens Sjøfartsmuseum. Han møter arkeolog Thomas Bjørkeland, også han fra Museum Vest, avdeling Bergens Sjøfartsmuseum.

Vil du vite mer om temaet så anbefaler vi «Kvernstein i Hyllestad – Gull av «gråstein» i Sjøfartshistorisk Årbok 2018. Denne artikkelen er skrevet av Thomas Bjørkeland, Eirik S. Herdlevær, Tord K. T. Karlsen og Per Storemyr.