skip to Main Content

Per Støre er den personen i verden som har flest timer bak spakene i en DeHavilland DHC Twin Otter, kanskje det mest folkekjære flyet i Norge. Dette flyet er en arbeidshest som er mye brukt over hele verden, og dyktige piloter er alltid ettersport. I tredje episode av intervjuet med Per Støre, skal vi få høre noen av de opplevelsene han har hatt når han har fløyet DeHavilland DHC-6 Twin Otter for andre selskap i utlandet. At i 1979 takket ja til å fly i Libya, skulle vise seg å være det første av mange oppdrag, spredt rundt om i verden. Det var alltid mye å gjøre i Widerøe, så det avspaseringstimene bygget seg opp raskere enn de kunne brukes. Det betyr at av og til var det mulighet til å ta seg fri fra jobben her i Norge, for å ta oppdrag som ikke bare var spennende, men også ga uvurderlig erfaring og læring. De aller fleste turene har vært gode, men det har også vært ganger hvor det ikke har vært langt unna at det gikk veldig galt. At så mange mennesker også er avhengig av luftfarten betyr også at Per har fått anledning til å møte mange interessante personer.

Norsk Luftfartsmuseum I Bodø

Norsk Luftfartsmuseum i Bodø

Norsk Luftfartsmuseum ble åpnet av Kong Harald den 15. mai 1994. Museet ble til etter en massiv innsats fra en gruppe med stor luftfartsinteresse i Bodø, som i mange år hadde samlet og restaurert gamle historiske fly. Etter en politisk dragkamp om plassering og innhold i et nasjonalt luftfartsmuseum ble det til slutt bestemt at dette skulle legges til flybyen Bodø.