18.800 timer i Twin Otter: På oppdrag rundt om i verden

Denne episoden og andre podcaster fra norskluftfartsmuseumibodo finner du i din foretrukne spiller. Du kan abonnere her hvis du ikke allerede har gjort det, eller se etter Museumspodden hvor du hører på podcaster.

Per Støre er den personen i verden som har flest timer bak spakene i en DeHavilland DHC Twin Otter, kanskje det mest folkekjære flyet i Norge. Dette flyet er en arbeidshest som er mye brukt over hele verden, og dyktige piloter er alltid ettersport. I tredje episode av intervjuet med Per Støre, skal vi få høre noen av de opplevelsene han har hatt når han har fløyet DeHavilland DHC-6 Twin Otter for andre selskap i utlandet. At i 1979 takket ja til å fly i Libya, skulle vise seg å være det første av mange oppdrag, spredt rundt om i verden. Det var alltid mye å gjøre i Widerøe, så det avspaseringstimene bygget seg opp raskere enn de kunne brukes. Det betyr at av og til var det mulighet til å ta seg fri fra jobben her i Norge, for å ta oppdrag som ikke bare var spennende, men også ga uvurderlig erfaring og læring. De aller fleste turene har vært gode, men det har også vært ganger hvor det ikke har vært langt unna at det gikk veldig galt. At så mange mennesker også er avhengig av luftfarten betyr også at Per har fått anledning til å møte mange interessante personer.